Dag 1

Har länge tänkt att jag måste förändra min livsstill - långsiktigt. Jag vill komma igång och bli mer aktiv, förbättra min kondition och bli starkare i kroppen. Har även ett mål att tappa de 5-6 extrakilon som jag lyckats samla på mig under hösten. Jag har saknat motivation för detta, men börjar närma mig startpunkten nu och tänker att det är väl lika bra att köra - trots att jag ligger hemma förkyld med feber och värk i kroppen tillsammans med Elton som är drabbad av samma.

Mitt första uppdrag är att köra en vattenfasta. Det går ut på att enbart dricka 2-3 liter vatten per dag i 4-5 dagar. Vanligtvis kör man 4 dagar, men om jag orkar och kroppen inte säger ifrån så tänker jag att jag kan köra 5 dagar. Vi får väl se vad som händer.
 
Vad är vattenfasta? Så här beskriver Ulrika Davidsson det:

En 4-dagars fasta är som att göra en service på bilen men nu handlar det om din kropp. Under dessa dagar går kroppen in i en reparationsfas och såväl blodtryck, kolesterol, blodsocker och insulin går ner samt att skadade celler repareras, kroppen avgiftas och nya hjärnceller bildas.

De första 8-12 timmarna efter sista måltiden använder kroppen mat som finns kvar i matspjälkningssystemet. Under de kommande 10 timmarna använder kroppen glykogen (kolhydrater) som finns lagrat i levern. 16-24 timmar efter sista måltiden måste kroppen börja producera glukos på något sätt och det lättaste sättet att göra det är att använda muskelvävnad. Det är bra om den mesta av denna tid är under natten då kroppen är i fullständig vila.

Morgonen därpå, dag 2, bör man vila väldigt mycket, precis som under alla andra dagar under en vattenfasta, men särskilt då. Någon gång under dag 2 börjar kroppen ändra om så att den mestadels använder fett som sin källa av energi. Det är nu matspjälkningssystemet kan börja vila. Alltså kommer alla gifter som blivit lagrade i fettet att börja försvinna. Detta är målet.

Under de tre första dagarna kan man känna av något som de flesta kallar hunger men känslorna i magtrakten beror på att kroppen arbetar med magen och tömmer den. Det kan också vara stressrelaterade känslor man känner, då de oftast uppstår i just magtrakten. Den äkta hungern brukar hos genomsnittet komma när kroppen inte längre har någon ”överflödig” vävnad att använda som bränsle.
 
Så, idag börjar jag med detta. Ska ta vikt och mått om en liten stund, uppdaterar med det sen.
Allmänt, Hälsa | |
Upp